طرز تهیه انواع آش های خوشمزه

آش کدو :

یکی از آش های ویژه شهرستان تفت است. از موادی مانند ماش، لوبیا، نخود، عدس، کدو، پیاز، روغن، فلفل، ادویه ها و شوید و آرد تهیه می شود. این غذا مخصوص زمستان بوده و بسیار مقوی است و برای بیماران دیابتی مفید است.

 آش کلم :

یکی دیگر از آش های ویژه شهرستان تفت است. مواد تشکیل دهنده آن کلم، گوشت یا چربی، ماش، سبزی، برنج و ادویه است. مردم معتقدند که این آش مزاج گرمی دارد، به همین دلیل بیشتر در زمستان مصرف دارد.

download

آش ماش :

یکی دیگر از آش های ویژه شهرستان مهریز است. مواد آن سبزی و ماش و گاهی سیب زمینی ریز است. در منشاد این آش را در زمستان برای صبحانه می پزند و در زمان مراسم عزاداری و روز دفن میت یکی از نزدیکان صاحب عزا می پزد و به خانه عزادار می برد.

آش جوش پره

آش جوش پره آش مخصوص جنوب خراسان رضوی و خراسان جنوبی است و طی مراسم خاصی و بیشتر در میهمانی‌های انجام می‌شود.

 

آش کارده

نوعی از انواع آش‌های ایرانی است که مخصوص شهرستان اقلید است و در دیگر شهرستان‌ها نیز پخت می‌شود. در طبخ این آش از گیاهی مخصوص بنام کارده و دوغ استفاده می‌شود. این گیاه درمناطق سرد ارتفاعات زاگرس می‌روید، گیاهی شبیه کاهو می‌باشد وبسیار تند وبرنده است که طی عملیات خاصی توسط زنان روستایی وعشایر شیرین می‌شود.

وبعد از شیرین سازی این گیاه، آشی ساده درست می‌شود که بسیار خوشمزه وترش است. نمونه دیگری از پخت آش کارده در روستای کافتر وبیشتر روستاهای سر حد چهاردانگه: دابتدا کاردیهارا در آب می‌پزیم بطوریک کمی نرم شده باشد وآن را ازروی اجاق بر می‌داریم وکنار می‌گذاریم تا خنک شود ودمای آن کمی بیشتر از دمای بدن باشد ولی پوست را نسوزاند. بعد مایه کاردی (که از آش کاردی قبلی باقی‌مانده وپخته نشده) اگر در دسترس نبود با مقداری خمیر مایه آرد را خمیر می‌کنیم و دوغ ترش شده به همراه برنج شسته شده در آش می‌ریزیم وهم می‌زنیم تا دوغ بصرت برش خورده در نیاید وسپس آن را در جای تقریباً گرمتری گذاشته و زیر وروی ظرف آن رابمدت تقریبی ۷الی ۸ساعت با پتو یا هر چیز دیگر می‌پوشانیم تا خوب جا بیفتد وترش مزه شود بدون اضافه کردن ترشی مثل آبغوره یا هر نوع ماده ترش دیگر.

یک صبحانه خوشمزه وسالم وطیعی را مصرف می‌کنیم البته کاردی به دو صورت هست ۱- تازه که نباید آن را به هیچ وجه بجویم که زبان را برش سوزناکی می‌دهد ۲-بصورت خشک شده که در زمانهاوفصول غیر معمول پخته ومصرف می‌شود؛ که در فصولی که بدست می‌آید می‌چینند وخشک می‌کنند (کافتر دریک نگاه)

در مطبخ همراه ما باشید.

ماش آش:

این آش را اغلب در زمستان برای کسی که سرماخورده باشد، می‌ پزند. به این صورت که برای تهیه آن ابتدا ماش را پخته و پوست آن را می ‌گیرند. بعد از آن ماش پخته شده را با پیاز، نمک و فلفل می ‌پزند. وقتی که خوب جا افتاد، به آن پیاز داغ می ‌زنند. به این ترتیب آش آماده می‌ شود.

کی آش:

برای تهیه این غذا، ابتدا برنج را با مقداری نمک و آب می پزند. سپس کدوی زرد را به آن اضافه می ‌کنند. بعد از اینکه آش جا افتاد، آن را با آبانار میل می ‌کنند (برای تهیه آب انار ابتدا انار‌ها را دانه کرده، بعد آب آن را می ‌گیرند و به آن نمک، شکر و نعناع اضافه می‌ کنند).

اشکنه :

اشکنه از جمله خوراکی های ایرانی می باشد که معمولا با نان سرو میشود ، که دارای تاریخچه بسیار دراز مدت می باشد که در اوایل در نواحی خراسان طبخ می شده است.

طرز تهیه اشکنه شیرازی

مواد لازم

  • پیاز: 1 عدد درشت
  • شنبلیله خشک یا تازه: 1 و نیم ق غ
  • سیب زمینی: 5
  • تخم مرغ: 3 عدد
  • آرد: 5 ق غذاخوری
  • زردچوبه: 1 ق مرباخوری
  • آب: 2 لیوان
  • نمک و فلفل: به مقدار دلخواه
  • روغن: به مقدار دلخواه

روش تهیه

برای درست کردن این اشکنه باید پیاز را ریز خرد کنید و در کمی روغن تفت دهید تا شفاف و نرم شوند.

بعد نمک، فلفل و زردچوبه را به پیازها اضافه کنید و هم بزنید.

سیب زمینی ها را نگینی خرد کنید و جداگانه تفت دهید. وقتی سیب زمینی ها کمی سرخ شدند آن ها را به پیازهای سرخ شده اضافه کنید.

در این مرحله آرد را هم به پیاز و سیب زمینی اضافه کنید و همه را با هم تفت دهید. در نهایت شنبلیله را هم اضافه کنید و کمی تفت دهید.

دقت کنید تا شنبلیله تلخ نشود و عطر و بویش را حفظ کند.

سه لیوان آب داخل مواد تفت داده شده بریزید و اجازه دهید تا سیب زمینی ها خوب بپزند.

وقتی سیب زمینی ها کاملا پخته شدند تخم مرغ ها را داخل اشکنه بریزید و در ظرف را ببندید تا تخم مرغ ها به همان شکل درسته ببندند و خوب پخته شوند.

وقتی اشکنه کاملا غلیظ شد و جا افتاد آن را از روی حرارت بردارید و با کمی نعنا داغ روی آن را تزیین کنید.

 

آش آبلیمو

آش آبلیمو نوعی از انواع آش‌های ایرانی است. در طبخ این آش از سبزیجات مخصوص نظیر: تره، جعفری، گشنیز، نعناع، و لپه و برنج استفاده می‌شود و این آش با گوشت چرخ‌کرده (کوفته ریزه) یا گوشت مرغ و نعناع داغ و آبلیمو یا آبغوره مصرف می‌شود.

آش آذربایجان

آش آذربایجان یک نوع از انواع آش‌های اصیل ایرانی و همان‌طور که از اسمش پیدا است متعلق به آذربایجان است که در طبخ آن از لپه، بلغور، سبزی (شوید، تره، پیازچه، نعناع، مرزه، ریحان) استفاده می‌شود.

آش آلو

آش آلو نوعی از انواع آش‌های ایرانی است. در طبخ این آش از سبزیجات مخصوص نظیر: تره، جعفری، گشنیز، نعناع و لپه و برنج و آلوی تازه استفاده می‌شود و این آش با گوشت چرخ شده (کوفته ریزه) یا گوشت مرغ و نعناع داغ و مصرف می‌شود.

آش ترخینه

این آش را با قرص ترخینه درست می‌کنند. ترخینه یا ترخوانهاز جوشاندن بلغور در شیر یا دوغ ترش بدست می‌آید. برای تهیه آش به ترخینه، عدس، پیاز، سبزی شامل تره، جعفری، گشنیز و اسفناج احتیاج است.

آش ترش

آش ترش یک نوع غذای سنتی ایرانی و نوعی از آش است. این آش نوعی از آش‌های محلی رشت نیز محسوب می‌شود. آش ترش مانند آش رشته تهیه می‌شود با این تفاوت که که علاوه بر اسفناج، لوبیا و نخود (که در آش رشته ریخته می‌شود)، کشمش، زردآلوی خشک و آلوچه تر نیز به آن اضافه می‌شود و پس از پختن نیز سرکه و شیره انگور به آن اضافه می‌شود و سپس میل می‌شود.

 

آش سبزی

آش سبزی یکی از شناخته‌ترین و محبوب‌ترین آش‌ها در شیراز است؛ و در اعیاد مذهبی مخصوصاً رمضان و محرم برای نذر کردن، زیاد پخته می‌شود.

آش سکباج

در اصل از سرکه انگور، گوشت گوسفند یا مرغ، پیاز، زردک (هویج ایرانی)، عسل یا نبات یا شکر سرخ و اسفناج تهیه می‌شود که گاهی به آن سبزی‌هایی همانند تره، نعناع، کرفس و زعفران اضافه می‌کنند.

آش جو

آش جو یک نوع از انواع آش‌های ایرانی است. در طبخ این نوع آش از سبزیجات معطر و مخصوص آش نظیر: تره، جعفری، گشنیز، شوید و حبوبات نظیر نخود، لوبیا، عدس و برنج و جو پوست گرفته، پیاز و کشک غلیظ زردچوبه و روغن استفاده می‌شود و این آش با نعناداغ و پیاز داغ تزئین و مصرف می‌شود.

 

آش خیار چنبر

آش خیارچنبر نوعی از آش‌های ایرانی و مخصوص استان‌های مرکزی و همدان است. این آش در شهریور ماه که فصل خیار چنبر است تهیه می‌شود. مواد آن شامل بلغور، نخود، لوبیا و خیار چنبر است که آن را خرد می‌کنند و داخل حبوبات پخته شده می‌ریزند و همراه با کشک و نعناع و پیاز و سیر داغ می‌خورند.

اشکنه

منبع: prepare.food.blog