مواد لازم برای درست کردن جوجه کباب

  • جوجه 750 گرم الی 1 کیلو گرم
  • آبلیمو 2 قاشق سوپخوری
  • نمک و فلفل و زعفران حل شده (یا پاپریکا)
  • روغن زیتون 2 قاشق غذاخوری

طعم-بی-نظیر-جوجه-کباب

نحوه آماده سازی و درست کردن جوجه کباب

طرز تهیه جوجه کباب

 وزن صحیح جهت برگزیدن جوجه کباب از 750 گرم تا یک کیلو گرم است و این اندازه کباب جهت مصرف دو نفر معمولا کفایت میکند . جوجه را پس از شستن و پاک کردن حسابی خشک می کنیم و آنرا بطریق زیر خرد می نمائیم .

طریقه خردن کردن جوجه ها برای جوجه کباب خوشمزه

بال های جوجه را به طوری که کمی از گوشت سینه به آن بماند از سینه جدا می کنیم و سینه را نیز از طرف استخوان جدا می نمائیم ( می توانیم سینه را با استخوان از وسط دو نیم کنیم ) . بعد رانها را از استخوان پشت جدا کرده و ماهیچه را هم از ران جدا می نمائیم. سپس به نسبت هر یک جوجه 2 قاشق روغن زیتون 2 قاشق سوپخوری آبلیمو و کمی نمک و فلفل و زعفران حل شده یا پایکارا مخلوط می نمائیم و جوجه را 4 تا 5 ساعت در این سس می خوابانیم.

جوجه کباب به سبک رستوران ها

به سیخ کشیدن جوجه ها برای جوجه کبابی خوشمزه

بعد قطعات جوجه را سیخ می کشیم.به طوریکه ران ها و ماهیچه به یک سیخ و بال ها و گردن به سیخ دیگر و سینه ها به سیخ سوم باشند. ابتدا سیخ های ران وبال را روی آتش یکنواخت می گذاریم و کمی آتش را باد می زنیم و سیخ ها را پشت و رو می کنیم سپس از سس روغن زیتون و آب لیمو به آنها می دهیم و کمی که برشته شد سیخ های سینه را روی اتش قرار می دهیم( چون گوشت سینه لطیف تر است کمی دیرتر روی آتش گذاشته شود) وقتی قطعات جوجه طلائی و برشته شد.

چگونه یک جوجه کباب خوش مزه درست کنم ؟

(و در طول مدت برشته شدن بایدمرتب از سس روغن زیتون و آبلیمو روی آن بدهیم) کباب ها را منظم به طوری که قطعات آن مشخص باشد در دیس می چینیم و اطراف آنرا با جعفری تزئین می کنیم و تا قبل از سرد شدن سرو می کنیم.

جوجه کباب خوشمزه و مخصوص پذیرایی های شیک

نکته های مهم جوجه کباب

برش مرغ ها را باید طوری خرد کنید که نه خیلی کوچک و نه خیلی بزرگ باشند و در ابتدای قطعه قطعه کردن مرغ ، چربی ها را از آن جدا کنید.

اولین نکته رو اختصاص میدیم به اصل قضیه یعنی آب لیمو و نمک که زیادی زدن اون به جوجه باعث سفت شدن میشه و این بخوایم کم بزنیم یا اون رو حذف کنیم یک جوجه بی مزه رو داریم مهیا می کنیم.

به جای اینکه زعفران را به همه ی مواد جوجه کباب بزنید که تمامی مواد بوی زعفران و طعم اون رو بگیرند بهتره که قبل از این کار بهتر است ابتدا جلو تر از اینکه هر چیزی به جوجه بزنید بگذارید که یک ساعت در داخل زعفران دم کرده بمونه.

شکل نهایی و آماده شده ی غذایی فوق العاده خوشمزه جوجه کباب

نکات تکمیلی در مورد جوجه کباب

طعم دار  و مزه دار کردن جوجه کباب:

نکته ی نخست :

در خصوص آبلیمو و نمک است. نخست این که آبلیو و نمک جوجه را سفت می کند. حذف آن هم جوجه را بی مزه می کند . برس کشیدن ترکیب آبلیمو و نمک به جوجه ی نیم پز شده هم به اندازه ی کافی به آن طعم و مزه نمی دهد و باید همراه این ماده ها بماند تا طعم بگیرد.

 

پس چه کار کنیم که هم گوشت سفت نشود و هم به مقدار کافی طعم بگیرد.

 

ما باید دور تا دور جوجه ها را با روغن مایع کاور کنیم تا در اثر ماندن طولانی مدت از نفود آبلیمو و نمک به تکه های جوجه جلوگیری کند در عین حال حسابی طعم دار شود.

 

بنابراین پیش از افزودن آبلیمو و نمک به آن روغن مایع (نه کره توضیح می دهم) اضافه می کنیم و خوب مخلوط می کنیم تا جوجه ها با روغن پوشیده بشوند بعد آبلیمو و نمک اضافه می کنیم به این شکل جوجه های طعم دار شده ی ما هیچوقت و هیچوقت سفت نخواهند شد.

 

کره هم چون در اثر سرما سفت می شود حتی درصورتی که آن را ذوب کنیم باز چون جوجه ها سردند سفت می شود و جوجه ها خوب کاور نمی شوند و جوجه در اثر تماس با آبلیمو و نمک سفت می شود برای این قسمت توصیه نمی شود. ولی در پایان می توانید برای عطر و طعم بیشتر به آن 1 قاشق غذاخوری کره ی مذاب اضافه کنید.

 

نکته ی دوم :

در خصوص نحوه ی خرد کردن پیاز است. برخی اشخاص پیاز را رنده می کنند تا تکه های جوجه را خوب بپوشاند. برخی دیگر هم پیاز را داخل خرد کن یا بلندر له می کنند تا جوجه ها حسابی مزه بگیرند.

 

به نظر من این نحوه نادرست است، به چه دلیل ؟ زیرا در شرایطی که پیاز له یا رنده شود به تکه های جوجه می چسبد و جدا نمی شود. بعد که ما روی حرارت کباب می کنیم این پیازها سریع می سوزند و ما گمان می کنیم رنگ جوجه عوض شده و پخت آن کافی است.

 

در حالیکه این پیازها هستند که طلایی (و بعضا قهوه ای و سیاه رنگ شدند و سوختند) و این سبب می شود پخت را متوقف کنیم و گوشت مرغ به خوبی نپزد و نیز پیازهای سطح جوجه بسوزند و تلخ شوند.

 

درصورتی که پیاز را به این شکل له کنید ما در جوجه کبابمان یک کاور تلخ و سوخته ی پیازی و گوشتی نپخته داریم.

 

بنابراین رنده و له کردن پیاز ممنوع بهترین شکل خرد کردن پیاز خلال کردن آن است.

 

 

نکته ی بعدی در مورد زعفران هست. یک جوجه کباب اصل و حرفه ای حتما حتما زعفران آن هم به مقدار زیاد دارد.

 

منتها مشکلی که وجود دارد این است که ما زعفران دم کرده (یا به اصطلاح آب زعفران) را به جوجه ها اضافه می کنیم اما به جای اینکه تکه های جوجه طعم زعفرانی بگیرند پیازها و روغن و آبلیمو و خلاصه هرچی که داخل آن ریختیم طعم زعفران می گیرند و بعدا این مواد زعفرانی دور ریخته می شود که به نظر من خسارت است. خوب پس چه کار می کنیم؟

 

قبل از اضافه کردن هر چیزی به جوجه (هرچیزی شامل پیاز و آبلیمو و ...) به تکه های جوجه خام و خالص رعفران دم کرده اضافه می کنیم و به مدت 1 ساعت (یا بیشتر) استراحت می دهیم تا تکه های جوجه طعم و رنگ زعفران بگیرند بدون اینکه نگران رنگ و طعم گرفتن پیازها و آبلیمو و سایر مواد باشیم. بعد به آن سایر مواد را اضافه می کنیم.

 

منبع : ashpazi020