کیک تابه‌ای یا پنکیک نوعی کیک نازک، تخت و گرد است و از خوش طعم‌ترین صبحانه‌هایی که معمولا همه ما عاشق آن هستیم. هیچ چیز به اندازه یک پنکیک پفکی و خوشمزه نمی‌تواند در آغاز روز حال شما را عوض کند! بسیاری از افراد تصور می‌کنند که درست کردن پنکیک یک کار زمان‌بر و سخت است، اما اصلا اینطور نیست. کافیست بدانید که برای درست کردن پنکیک چه مواد اولیه‌ای نیاز است و آن‌ها را آماده کنید. سپس می‌توانید با استفاده از طرز تهیه پنکیک مرحله به مرحله که در مقاله امروز به شما ارائه می‌دهیم، تنها ظرف مدت ۱۵ دقیقه، تعداد زیادی پنکیک خوشمزه برای صبحانه خود تهیه کنید.

طرز تهیه پنکیک ساده و خوشمزه

مرحله اول طرز تهیه پنکیک

ابتدا در یک کاسه بزرگ، ب مقدار ۱ فنجان آرد، ۲ قاشق چای خوری بیکینگ پودر، ۲ قاشق چای خوری شکر و کمی نمک را با هم مخلوط کنید. سپس مواد اولیه پودری را آنقدر الک کنید تا زمانی که کاملا یکدست با هم ترکیب بشوند. بعد با استفاده از ته یک قاشق یا ملاقه، وسط این مخلوط را کمی فشار دهید و یک حفره ایجاد کنید تا مخلوط کردن مواد اولیه دیگر با آن‌ها آسان‌تر بشود. استفاده از بیکینگ پودر برای درست کردن پنکیک کاملا اختیاری است، اما باعث می‌شود که پنکیک‌های شما بیشتر پف کنند.

 

شیر و تخم مرغ را اضافه کنید

در مرحله بعدی طرز تهیه پنکیک ساده، تخم مرغ‌ها را روی مواد اولیه خشک بشکنید. سپس ۳ چهارم لیوان شیر را به آن اضافه کنید و آنقدر این مواد را هم بزنید تا مواد اولیه خشک و تخم مرغ‌ها و شیر به خوبی با هم ترکیب بشوند. مطمئن شوید که تخم مرغ‌ها به خوبی هم زده بشوند. اگر دوست دارید که خمیر پنکیک شما کمی سفت بشود، می‌توانید از مقدار کمتری شیر استفاده کنید.

سعی کنید همینطور که مواد اولیه خشک و تخم مرغ‌ها را با هم مخلوط می‌کنید، شیر را به آرامی به آن‌ها اضافه کنید. اگر خمیر پنکیکی که درست کردید کمی سفت‌تر از چیزی بود که ترجیح می‌دهید، می‌توانید کمی شیر به ترکیبات آن اضافه کنید. از طرفی دیگر، اگر حس کردید که خمیر پنکیک بیش از حد شل شده است، می‌توانید از مقدار بیشتری آرد استفاده کنید؛ البته در این حالت تعادل بین مقدارهای مواد اولیه پنکیک بهم می‌خورد.

بعضی از افراد دوست دارند که به خمیر پنکیک مقداری روغن نیز اضافه کنند. این کار باعث می‌شود که وقتی مواد اولیه را با هم مخلوط می‌کنید، بهتر به هم بچسبند و در نتیجه، از وا رفتن پنکیک شما جلوگیری بشود.

 

همچنین بخوانید : معرفی غذا های محلی شیراز

مواد اولیه را هم بزنید

مواد تشکیل دهنده پنکیک را به آرامی آنقدر هم بزنید تا تبدیل به یک خمیر بشوند. تا جایی که می‌توانید، از گلوله شدن آرد و بیکینگ پودر جلوگیری کنید تا بافت پنکیک کاملا یکدست و صاف بشود. خمیر پنکیک باید صاف و نرم باشد و علاوه بر این، یک بافت کرمی و غلیظ داشته باشد.

حواستان باشد که مواد اولیه پنکیک را بیش از حد با هم مخلوط نکنید، چون این کار باعث می‌شود که پنکیک‌های شما پس از پخته شدن، کمی سفت بشوند.

 

اجازه بدهید که خمیر پنکیک استراحت کند

بعد از اینکه مخلوط کردن مواد اولیه پنکیک تمام شد، اجازه بدهید که خمیر درست شده برای مدت ۳ الی ۵ دقیقه استراحت کند. این کار باعث می‌شود که خمیر پنکیک سفت‌تر بشود و خودش را خوب بگیرد. برای اینکه در خمیرتان حباب ایجاد نشود، گاهی آن را به آرامی هم بزنید. زمانی که به خمیر پنکیک خود استراحت می‌دهید، می‌توانید به آماده کردن محیط و سطح پخت آن بپردازید.

یکی از مزایای استراحت دادن به خمیر پنکیک این است که باعث می‌شود نشاسته موجود در آن به اصطلاح آرام شود. این مسئله باعث می‌شود که بافت پنکیک‌های شما بعد از پخته شدن، پفدارتر و سبک‌تر بشود. علاوه بر این، شما می‌توانید در این چند دقیقه هر چیز دیگری که دوست دارید را برای طعم دادن به پنکیک‌تان به آن اضافه کنید. به عنوان مثال، تکه‌های شکلات، بلوبری، نارگیل، و غیره.

 

مرحله دوم طرز تهیه پنکیک

اولین کاری که باید در این مرحله از طرز تهیه پنکیک انجام بدهید این است که برای درست کردن پنکیک‌های خود یک ظرف نچسب صاف و مناسب پیدا کنید. سعی کنید سطح این ماهیتابه صاف و اندازه آن نیز بزرگ باشد تا بتوانید به راحتی تعداد زیادی پنکیک درست کنید. سپس ماهیتابه را روی گاز قرار داده و خمیر پنکیک را کنار دست خود بگذارید.

اگر اندازه ماهیتابه شما به قدر کافی بزرگ نباشد، یا ناچار می‌شوید اندازه پنکیک‌های خود را کوچک‌تر درست کنید، و یا ناچار می‌شوید که در هر نوبت، تعداد کمتری پنکیک درست کنید. علاوه بر این‌ها، سعی کنید برای درست کردن پنکیک از یک ماهیتابه سرخ کردنی با دیواره شیب‌دار استفاده نکنید؛ چون این کار باعث می‌شود که زیر و رو کردن پنکیک‌ها در هنگام پخت برای شما سخت‌تر بشود و همچنین، فرم پنکیک‌های شما خراب بشود.

 

 

شعله گاز را روی متوسط تنظیم کنید

در مرحله بعدی طرز تهیه پنکیک ساده، ماهیتابه مورد نظر را روی شعله گاز بگذارید و دمای آن را روی درجه حرارت متوسط تنظیم کنید تا به آرامی گرم بشود. به یاد داشته باشید بسیار مهم است که دمای سطح پخت برای درست کردن پنکیک‌ها مناسب باشد. به عنوان مثال، اگر دمای ماهیتابه بیش از حد داغ باشد، احتمال دارد که خمیر پنکیک شما بسوزد.

از طرفی دیگر اگر دمای ماهیتابه به اندازه کافی داغ نباشد، درست کردن پنکیک‌ها بیشتر زمان می‌برد و علاوه بر این، داخل پنکیک‌های شما خوب نمی‌پزد، حتی اگر سطح آن‌ها کاملا پخته شده باشد. پس از گذشت مدتی، سطح ماهیتابه در مجاورت با شعله مستقیم گاز شروع می‌کند به داغ و داغ‌تر شدن. به همین دلیل بهتر است بعد از اینکه اولین سری پنکیک‌ها را درست کردید، شعله گاز را کمی پایین بیاورید تا سری بعدی پنکیک‌ها نسوزند.

 

کره را اضافه کنید

در این مرحله باید حدودا ۲ قاشق چای خوری روغن و یا ۲ الی ۳ قاشق چای خوری کره را داخل ماهیتابه بریزید تا آب بشود. می‌توانید از ترکیب این دو هم استفاده کنید. روغن و یا کره را درون ماهیتابه کمی حرارت بدهید تا کاملا آب بشوند. کمی صبر کنید و درست زمانی که روغن شروع کرد به جلز و ولز کردن، خمیر پنکیک را درون ماهیتابه بریزید.

اگر قصد دارید که از روغن برای پختن پنکیک استفاده کنید، بهترین گزینه برای شما روغن کانولا و یا یک روغن گیاهی است. می‌پرسید چرا؟ دلیلش این است که این روغن‌ها سطح ماهیتابه را به خوبی چرب می‌کنند و علاوه بر این، بدون اینکه مزه پنکیک‌های شما را تغییر بدهند، آن‌ها را به شکل یکسان می‌پزند. درست کردن پنکیک با کره هم مشکل خاصی ندارد، اما این کار باعث می‌شود که سطح پنکیک‌های شما کمی متراکم و تُردتر بشود.

 

مایع پنکیک را درون ماهیتابه بریزید

بعد از اینکه روغن یا کره به اندازه کافی داغ شد، خمیر پنکیک را با استفاده از یک ملاقه گرد و عمیق و به شکل دایره‌های کوچک درون ماهیتابه بریزید. سعی کنید که قطر هر عدد از این دایره‌ها بیشتر از ۱۰ سانتی‌متر نشود. اگر اندازه ماهیتابه خود را به اندازه کافی بزرگ انتخاب کرده باشید، می‌توانید در هر مرحله، چیزی در حدود ۴ پنکیک درست کنید. فقط یادتان باشد خمیر پنکیک را طوری در ماهیتابه بریزید که لبه هر عدد پنکیک با لبه دیگری تماس نداشته باشد. در غیر این صورت پنکیک‌های شما به هم می‌چسبند.

علاوه بر این، هرچه اندازه پنکیک‌ها را کوچک‌تر در نظر بگیرید، کارتان آسانتر می‌شود؛ چون زیر و رو کردن پنکیک‌های بزرگ کار سخت‌تری خواهد بود. همچنین اگر برای درست کردن هر عدد پنکیک مقدار زیادی خمیر استفاده کنید، سطح پنکیک برشته می‌شود در حالی که داخل آن نپخته باقی می‌ماند.

 

مرحله سوم طرز تهیه پنکیک

مدت زمان مورد نیاز برای پخته شدن پنکیک‌ها به طور کامل (سطح و داخل آن‌ها) به میزان حرارت سطح پخت و اندازه هر پنکیک بستگی دارد. این مدت زمان معمولا چیزی در حدود ۳۰ ثانیه تا ۱ دقیقه برای هر طرف از پنکیک است. زمانی که متوجه شدید روی سطح خمیر خیس پنکیک حباب‌هایی ایجاد شده است، یعنی وقت آن رسیده که پنکیک را زیر و رو کنید.

در حقیقت این حباب‌ها نشان می‌دهند سطحی از پنکیک که با سطح ماهیتابه در تماس است پخته شده است و حالا حرارت سعی دارد که از طریق سطح رویی فرار کند! سعی کنید هر پنکیک را از لبه سفت شده و برشته شده‌اش که به رنگ قهوه‌ای درآمده به آرامی زیر و رو کنید تا فرم پنکیک شما خراب نشود. علاوه بر این، برای اینکه پنکیک‌ها به سطح ماهیتابه نچسبند، بعد از چند ثانیه کفگیر را زیر پنکیک بیاندازید تا از ماهیتابه جدا بشود.

 

کمی صبر کنید تا روی دیگر پنکیک هم بپزد

با استفاده از یک کف‌گیر، هرکدام از پنکیک‌ها را زیر و رو کنید و برای مدت ۲۰ الی ۳۰ ثانیه دیگر صبر کنید تا آن طرف پنکیک هم خوب بپزد. بعد از اینکه پنکیک را زیر و رو می‌کنید، دیگر مدت زیادی طول نمی‌کشد تا به طور کامل بپزد؛ چون در حال حاضر یک طرف آن درست شده است.

بهتر است که در این مدت کوتاه حتما حواستان به سطح زیرین پنکیک جمع باشد تا پنکیک نسوزد. علاوه بر این، سعی کنید پنکیک‌ها را با یک حرکت زیر و رو کنید تا از وسط نصف نشوند و یا فرم آن‌ها خراب نشود. سعی کنید هر چند ثانیه یک بار هم با استفاده از یک کف‌گیر، گوشه پنکیک‌ها را بلند کنید و زیر آن‌ها را نگاه کنید تا مطمئن شوید که نمی‌سوزند.

 

صبر کنید تا روی پنکیک‌ها طلایی شود

در این مرحله از طرز تهیه پنکیک و زمانی که رنگ پنکیک‌ها تغییر کرد و به رنگ طلایی مایل به قهوه‌ای درآمد، یعنی وقت آن رسیده است که آن‌ها را از داخل ماهیتابه بیرون بیاورید و سرو کنید! سپس اگر لازم بود، مقداری دیگری کره یا روغن کف ماهیتابه بریزید و سری دوم پنکیک‌ها را درست کنید. اگر برای درست کردن سری دوم پنکیک‌ها مقدار دیگری کره یا روغن در ماهیتابه نریزید، این امکان وجود دارد که پنکیک‌های جدید بسوزند.

بعضی از مردم دوست دارند که پنکیک را کمی برشته و به رنگ قهوه‌ای شکلاتی بخورند. بعضی دیگر هم دوست دارند که رنگ پنکیک‌شان روشن باشد و به طور کامل پخته نشده باشد. به همین دلیل، میزان پخته شدن و ظاهر پنکیک به سلیقه شخصی شما نیز بستگی دارد.

تزئین پنکیک

در این مرحله از طرز تهیه پنکیک شما می‌توانید پنکیک‌ها را دانه دانه روی هم بچینید و به اصطلاح یک برج پنکیک درست کنید! سپس روی آن یک تکه کره، یا کمی شربت یا عسل بریزید. علاوه بر این‌ها، اگر دوست داشته باشید می‌توانید پنکیک‌ها را همراه با خامه قنادی، میوه تازه، مغز میوه‌ها، مربا، یا حتی تکه‌های خرد شده شکلات نیز سرو کنید.

گزینه‌های بسیار متنوعی پیش روی شما هستند که می‌توانید بر طبق سلیقه شخصی خودتان از بین آن‌ها انتخاب کنید، تا صبحانه عادی خود را به یک صبحانه خوشمزه و هیجان‌انگیز تبدیل کنید. بعضی از میوه‌هایی که همراه با پنکیک خوش طعم می‌شوند عبارتند از موز تازه، توت فرنگی، یا ترکیبی از این دو میوه همراه با هم. علاوه بر این، برای خوش طعم شدن پنکیک‌های خود می‌توانید از پودر دارچین، نارگیل، یا لیمو هم استفاده کنید.

منبع: جیمیتو