کالباس از پرطرفدار ترین فست فود های جهان است که طعم بسیار لذیذی دارد و بسیار سریع آماده میل کردن می شود ولی بسیاری از افراد به دلیل مطمئن نبودن از طرز تهیه آن آنرا مصرف نمی کنند.البته حق هم دارند زیرا از طرز و مواد استفاده شده در کالباس آماده خبری ندارند.

امروز در آموزش اکسپرس قصد داریم طرزتهیه کالباس خانگی را با دو روش به شما یاد بدهیم تا شما هم با درست کردن این غذای سالم و طعم لذیذ آن لذت ببرید

با تهیه کالباس مرغ خانگی می توانید غذاهای محبوبی مثل پیتزا مخلوط ، اسنک کالباس ، ساندویچ کالباس و … را با سالم ترین مواد غذایی تهیه بنمایید. این کالباس سالم و خانگی را می توانید در فریزر به مدت طولانی نگهداری کنید.

 

طرز تهیه کالبالس خانگی

مواد لازم برای تهیه کالباس

سیر 2 حبه

قارچ بزرگ 4 عدد

زرده تخم مرغ 3 عدد

هویج متوسط 1 عدد

سینه مرغ کامل 1 عدد

آرد گندم یک چهارم لیوان

نشاسته ذرت یک چهارم لیوان

روغن مایع 4 قاشق غذاخوری

دارچین ، هل و جوز هندی به اندازه کافی

نمک ، زردچوبه و فلفل سیاه به اندازه کافی

آویشن ، پودر سیر و تخم گشنیز به اندازه کافی

طرز تهیه

برای تهیه کالباس خانگی ابتدا استخوان های سینه مرغ را جدا کنید و آنرا بشویید سپس پوست سیرها را بگیرید. در ادامه سینه مرغ را به همراه سیر ها دو مرتبه چرخ کنید و داخل یک کاسه مناسب بریزید. در مرحله بعد تمام ادویه ها را آسیاب کنید و به کاسه اضافه کنید.در مرحله بعد زرده تخم مرغ را به همراه نشاسته ذرت و روغن مایع به کاسه حاوی گوشت مرغ اضافه کنید. در این مرحله مواد موجود در کاسه را یک مرتبه دیگر چرخ کنید تا به طور کامل یکدست شوند و ادویه ها به خورد مایه کالباس بروند.

پس از اینکه مواد را چرخ کردید آرد را کم کم اضافه کنید و مایه کالباس را کمی ورز دهید. در مرحله بعدی هویج را آبپز کنید و به صورت حلقه ای یا نگینی ریز خرد کنید. قارچ را هم به صورت نگینی ریز خرد کنید و به همراه هویج به مایه کالباس اضافه کنید.

در این مرحله اگر مایه کالباس شل بود کمی آرد اضافه کنید و ورز دهید تا خودش را بگیرد. پس از اینکه مایه کالباس آماده شد آنرا روی سلفون پهن کنید و مانند شکلات محکم بین سلفون بپچانید تا شکل رول به خود بگیرد.

پس از اینکه رول کالباس آماده شد چند دور دیگر سلفون دور آن بپیچید تا در زمان پخت ، آب به داخل سلفون نفوذ نکند. یک قابلمه بزرگ را از آب پر کنید و روی حرارت زیاد قرار دهید ، اجازه دهید آب موجود در قابلمه به جوش بیاید سپس حرارت زیر قابلمه را کم کنید.

سپس رول کالباس را در یک ظرف فلزی کوچکتر قرار دهید و داخل آب جوش قرار دهید ( مانند روش بنماری ). کالباس باید به مدت یک ساعت در این حالت بماند تا به طور کامل بپزد. پس از اینکه کالباس آماده شد اجازه دهید خنک شود سپس آنرا در فریزر نگهداری کنید.

منبع:پارسی دی

همچنین بخوانید:

روش دوم

مواد مورد نیاز

مرغ :1 عدد متوسط

سیردرشت:3 تا 4 حبه

باقلا یا مغز پسته سبزخام :1 ق غ

هویج پخته و خرد شده:یک و نیم ق غ

مغز نان ساندویجی خرد شده:3 ق غ

نمک ، فلفل سیاه و قرمز به همراه سایر ادویه جات:به میزان دلخواه

طرز تهیه

مرغ را تمیز کنید و چربی و استخوان آن را جدا کنید و گوشت آن را به قطعه های کوچکتر تکه تکه کنید سپس با چرخ گوشت 2 بار چرخ کنید.مغز نان ساندویچی را در کمی آب بخیسانید و به همراه مقداری نمک و ادویه های دلخواه ، سیر رنده شده با گوشت مرغ چرخ شده مخلوط کنید و با دست ورز دهید تا همه مواد به خورد هم بروند.

برای زیباتر شدن کالباس می توانید از مغز پسته خام یا هویچ و یا قارچ در تکه های کوچک مخلوط کنید.ولی لازم به ذکر است این مواد در مزه کالباس تاثیر خاصی ندارد.

سپس روی یک سطح صاف سلفون را باز کنید و مخلوط گوشت و ادویه جات را روی آن پهن کنید و هویج پخته شده را به همراه باقالی یا پسته خام لای گوشت مرغ بریزید و با گوشت روی آن را پر کنید طوری که دیواره کالباس با گوشت بسته شده باشد.

حال سلفن باز شده را روی گوشت برگردانید و حال گوشت را به همراه سلفن رول کنید لازم به ذکر است حواستان باشد حبابی در زیر سلفن باقی نماند اگر ماند آن را به وسیله فشار دست تخلیه کنید و نگذارید به هیچ وجه زیر آن حبابی بماند.طوری گوشت را پهن کنید که از دو طرف جای گره زدن داشته باشد.

حال سلفون را سه یا چهار دور به دور رول بپیچید تا کاملا بسته شود و آب بعدا به داخل آن نرود.دو طرف آن را هم میتوانید با سیم های گلسازی یا بسته بندی و یا گره زدن محکم ببندید .طوری آن را فشرده کنید که وقتی با انگشت روی آن فشار میدهید سفت باشد.

در ظرف بزرگی که حجم کالباس به راحتی در آن جای بگیرد و به اندازه 2 سانت بیشتر از اندازه کالباس آب جای بگیرد آب بریزید و روی حرارت قرار دهید تا آب بجوش بیاید.سپس کالباس را داخل آن قرار دهید تا به مدت 1 ساعت و نیم کالباس پخته شود.

بعد پخته شدن کالباس را داخل یخچال قرار دهید تا کاملا سرد شود زیرا کالباس گرم هنگام برش ریش ریش شده و ظاهر آن خراب می شود.

نکته برای خوشمزه تر شدن

  1. شما میتوانید از قارچ،هویج،پسته ،بادام ، باقالا سبز خام یا هر افزودنی دلخواه دیگری در مرحله آخر استفاده کنیدچون در طعم و مزه کالباس تاثیری ندارد و فقط برای زیبایی کالباس استفاده میشود.
  2. برای اینکه کالباس خوب منسجم شود رول های آن را محکم تر بپیچید و سر آن را خوب و محکم ببندید.
  3. آب را بگذارید داخل فریزر و به مرحله یخ زدن که رسید بیرون بیاورید و هم بزنید و دوباره داخل فریزر بگذارید تا یک حالت آب و یخ درست شودمثل یخ در بهشت و یا آب و یخ پودری را میتوانید با گوشت کوب برقی درست کنید.
  4. در هنگام ورز دادن خمیر اگر مایه خمیر کمی شل باشد میتوانید به آن کمی نشاسته یا آرد اضافه کنید.
  5. برای اینکه بافت کالباس از هم جدا نشوند منتظر بمانید تا کالباس کاملا سرد شود و بعد برش بزنید .
  6. میزان استفاده از سیر بسته به ذائقه افراد می تواند بیشتر باشد.بجای سیر از پودر سیر هم میتوانید استفاده کنید.
  7. از فلفل سیاه به جای فلفل سفید هم می توانید استفاده کنید.
  8. در هنگام استفاده از گوشت قرمز در تهیه ی کالباس باید گوشت را بخار پز کنید.
  9. اگر بخواهید در کالباس از پسته استفاده کنید باید حتما پسته را از شب قبل در آب خیس کنید.

منبع : teachexpress