علاقه‌مندان به شیرینی پزی معمولا در مورد آن اطلاعات زیادی دارند. انواع و اقسام شیرینی‌ها را می‌شناسند و به قول معروف کافی است به این افراد بگویید “ف” تا خودشان را به راحتی برسانند به فرحزاد. این افراد اسامی عجیب و غریب شیرینی‌ها را می‌دانند، طعم‌ها را به خوبی می‌شناسند و در بسیاری از مواقع حتی دستور تهیه و پخت شیرینی‌ها را نیز بلدند. اما برخی از شیرینی‌ها آن‌قدر معروف هستند که برای آشنایی با آن‌ها نیاز نیست یک طرفدار پروپا قرص شیرینی باشید یا انواع و اقسام شیرینی‌ها را امتحان کرده باشید.

بلکه نام آن‌ها به قدری معروف است که نیاز به توضیح و معرفی ندارند.

 در مطبخ همراه ما باشید.

یکی از این شیرینی‌های معروف “شیرینی دانمارکی” است. نوع و مدلی از شیرینی که تقریبا در تمامی قنادی‌ها یافت می‌شود و فقط با توجه به سابقه قنادی موردنظر ممکن است کیفیت دانمارکی‌های عرضه شده با هم متفاوت باشند و فرق کنند. این شیرینی مقبول بسیاری از افراد است، در بسیاری از جشن‌ها و دورهمی‌ها سرو می‌شود و برای صبحانه و عصرانه نیز انتخاب خیلی خوبی به حساب می‌آید.

مواد مورد نیاز

شیر سرد                                                    یک و یک سوم پیمانه

تخم مرغ                                                     3 عدد

کره                                                             400 گرم

خمیرمایه                                                    یک قاشق سوپخوری

شکر                                                           55 گرم

نمک                                                           نصف  قاشق چایخوری

کره ى آب شده یا روغن مایع                    100 گرم

آرد                                                            700 گرم

طرز تهیه

 

1- اول آرد و خمیرمایه و نمک را باهم مخلوط میکنیم و کنار میگذاریم.

2- در ظرفی جداگانه شیر و تخم مرغ ها و شکر و روغن مایع را مخلوط میکنیم.

3- بعد در وسط آردها یک گودی درست کرده و مواد (روغن و تخم مرغ ...)که با هم مخلوط کردیم را وسط آردها میریزیم -وهم میزنیم تا مواد خمیر شوند.

4- خمیر را حدود 5 تا 8 دقیقه خوب ورز میدهیم.خمیر اولیه نسبتا سفت هست.اگر زیاد سفت بود 2 ق غ آب اضافه میکنیم و اگر شل بود به همین اندازه آرد اضافه میکنیم-خمیر را استراحت میدهیم تا حجمش 2 برابر شود.

5- در این فاصله 400 گرم کره را روى نایلن رنده کرده-یک نایلن دیگر هم روی آن مى اندازیم و وردنه میکشیم تا به شکل مربع در بیاید.

6- خمیر که ورآمد روى سطح را آرد پاشی کرده و خمیر را روی سطح باز میکنیم،از 4 طرف وسط خمیر باید برجسته تر باشد.کره ى سرد را وسط خمیر میگذاریم و مثل بغچه خمیررا میبندیم.

7- آرد اضافه را از روى خمیر پاک میکنیم-با وردنه به صورت ضربه اى روى خمیر میزنیم و بعد شروع به وردنه کشیدن میکنیم تا خمیر باز شود در حین کار زیر خمیر را چند دفعه آردپاشی میکنیم تا کره بیرون نزند.

8- خمیر را زیر و رو میکنیم چند دفعه تا از یک طرف به خمیر فشار نیاید.2 سر خمیر را وسط آورده و تا میکنیم ودر نایلن 20 دقیقه در یخجال میزاریم این مراحل را 4 دفعه انجام میدهیم.

9- بعد از مرحله ى چهارم خمیر را پهن کرده و اطرافش را با چاقو میبریم .بعد خمیر را به صورت مربع یا مستطیل برش میزنیم و شکل میدهیم وسطشان هم کرم میگذاریم.20 دقیقه داخل سینى استراحت میدهیم تا خمیر 2 برابر شود.یک تخم مرغ را با شکر مخلوط کرده و روى شیرینى ها میکشیم و  کنجد میباشیم.

10- در فر از قبل گرم شده - طبقه ى وسط - حرارت 190-20 دقیقه میپزیم.بعد از پخت روى شیرینى ها شهد یا عسل رقیق شده میزنیم تا شیرنى ها براق شوند.

 

نکته

وردنه نباید از روى خمیر بایین بیاید چون لایه ها به هم می چسبند و خمیر از هم باز نمی شود.

منبع: مشروح