خورش ریواس به‌خاطر طعم ترش ریواس، یکی از خوشمزه‌ترین خورش‌های فصل بهار است.

خورش ریواس را اگر چه می‌توان به 2 روش پخت ولی پخت آن همراه نعنا و جعفری (مانند خورش کرفس) عطر و بوی بی نظیری دارد.

با این حال در اینجا هر دو روش پخت خورش ریواس آمده است تا مناسب ترین را برای ذائقه‌تان انتخاب کنید.

روش اول برای تهیه خورش ریواس

مواد لازم : برای 4نفر

ریواس    یک کیلوگرم
گوشت بدون استخوان    نیم کیلو گرم
پیاز    2 عدد
شکر    2 تا 3قاشق سوپ‌خوری
روغن، نمک و فلفل    به میزان لازم
نعنا تازه    150 گرم
جعفری تازه    250 گرم
 

طرز تهیه خورش ریواس :

1- ابتدا پیازها را پوست کنده، بعد از شستن ریز خرد کنید. سپس در یک قابلمه مناسب مقداری روغن بریزید و روی شعله اجاق گاز قرار دهید تا داغ شود. پس از آن، پیاز را اضافه کنید و تفت دهید تا طلایی رنگ شود.

 

2- گوشت را بشویید و به صورت قیمه ای خرد کنید، سپس به پیاز داغ اضافه کرده، همراه با آن تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند. حالا 2 تا 3 لیوان آب جوش به مخلوط گوشت و پیاز اضافه کنید، در ظرف را بگذارید و تا پخت کامل گوشت روی حرارت متوسط اجاق گاز صبر کنید.

 

3- در این فاصله ریواس ها را پوست کنده، بعد از شستن به قطعات 3 سانتی‌متری یا به اندازه 2 بند انگشت خرد کنید. از طرفی دیگر نعنا و جعفری تازه را نیز پاک کرده، بعد از شستن، ریز خرد کنید.

 

4 - حالا در یک تابه کوچک، مقداری روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید تا داغ شود، سپس نعنا و جعفری خرد شده را داخل روغن بریزید و تفت دهید.

 

نکته: مقدار نعنا نباید خیلی زیاد باشد زیرا باعث تلخ شدن خورش می‌شود.

 

5- بعد از آنکه گوشت پخت، ابتدا نعنا و جعفری سرخ شده را اضافه کنید و 10 دقیقه حرارت دهید. بعد از آن ریواس را همراه شکر، نمک و فلفل اضافه کنید و 10 دقیقه دیگر حرارت دهید.

 

 

نکته یک برای پخت خورش ریواس : زمان جوشیدن خورش بعد از اضافه کردن ریواس نباید زیاد باشد زیرا ریواس به سرعت له می‌شود.

 

نکته دو برای پخت خورش ریواس : با توجه به اینکه ریواس طعم ترشی دارد، اگر خورش را با همین میزان ترشی دوست دارید، لازم نیست شکر اضافه کنید.

 

روش دوم تهیه خورش ریواس

 

مواد لازم : برای 4نفر

ریواس    یک و نیم کیلوگرم
گوشت بدون استخوان    نیم کیلوگرم
پیاز    یک عدد
زعفران ساییده شده    نصف قاشق چای‌خوری
نمک و فلفل    به میزان لازم
 

طرز تهیه خورش ریواس :

در این روش نیز مانند روش قبل، ابتدا پیاز را سرخ کرده، پس از تفت دادن گوشت در آن، همان 3-2 لیوان آب را اضافه کنید و بگذارید گوشت بپزد؛ سپس پودر زعفران را به آن اضافه کنید. در آخر ریواس را افزوده، بعد از گذشت 10دقیقه نوش‌جان کنید.

 

نکته: توجه داشته باشید در این روش به جای نعنا و جعفری، از زعفران به عنوان طعم دهنده استفاده شده است.

 

خواص ریواس :

ریواس طبیعت سرد دارد و دارای ویتامین ها و املاح معدنی گوناگونی است. برای تمامی اعضای بدن، ماده ی غذایی بسیار ممتازی شمرده می شود و اثر شگفت انگیز و معجزه آسایی دارد. قابض است و برای تقویت معده  و کبد مفید می باشد. خوردن ریواس برای بیماران تب  دار و بی اشتها مفید بوده و یرقان، وسواس، سستی را درمان می نماید. در این گونه موارد می توان 100 گرم از آب ریواس یا رب ریواس را میل کرد. صفرا و دل به هم خوردگی را رفع می کند و برای حصبه و اسهال گرم صفراوی مفید بوده و کرم کُش است. خوردن ریواس را نباید در برنامه ی غذایی از یاد بُرد. ریواس را برای تهیه ی خورش، کمپوت، مربا و شربت مورد استفاده قرار می دهند. سعی کنید در مصرف ریواس زیاده روی نکنید.

 

روش های پخت خورش ریواس,نکاتی برای پخت خورش ریواس

ریواس اثر ملین داشته و اشتها آور است

 

ریواس اثر ملین داشته و اشتها آور است و برای افزایش اشتها و یبوست مفید می باشد. مصرف ریواس برای مبتلایان به سنگ کلیه  و ناراحتی های مثانه خطرناک است.

 

شیر مادرانی که ریواس می خورند، در نوزادان تولید اسهال می کند. ریواس، مقوی قلب و اعصاب بوده و برای درمان بواسیر مفید است.

 

ریواس به عنوان فعال کننده ی عملکرد دستگاه گوارش، ناقل نمک های صفراوی و محرک ترشح کبد شناخته شده است. نخستین کار کرد آن در دهان این است که با تحریک جوانه های چشایی به واسطه ی مزه ی تلخ خوشایندش، موجب پاک شدن حفره ی دهان شده و 

دهان  را برای چشیدن غذای بعدی آماده می سازد. این گیاه در معده سبب افزایش ترشح معدی و تحریک آن می شود. در نتیجه به طور کلی باعث بهبود عملکرد معده می گردد.

 

علاوه بر این با تحریک ترشح نمک های صفراوی از کبد، به تنظیم جذب چربی از روده کمک می کند.

 

ریواس خاصیت مسهلی، ضد التهابی و متعادل کننده ی عملکرد روده ها (درمان یبوست و اسهال) را داشته و در درمان یرقان، خونریزی معدی- روده ای، اختلال قاعدگی، ورم ملتحمه ی چشم، جراحات ناشی از ضربات و صدمات جسمانی، زخم های چرکی سطحی و سوختگی های حاصل از حرارت کاربرد دارد.

 

منبع: 2niayema